Co to są endorfiny?

Endorfiny są odpowiedzialne za to uczucie, które pojawia się po wspaniałym treningu, po zjedzeniu kawałka gorzkiej czekolady lub po dobrym zabawie z przyjacielem. Są one chemikaliami w twoim mózgu, które pomagają ci radzić sobie z bólem i ogólnie czuć się dobrze. Ale jak wiele naprawdę wiesz o endorfinach?

Czym są endorfiny?

Zacznijmy od określenia: endorfiny. Nazwa pochodzi od dwóch słów: endogenne (czyli pochodzące z organizmu) i morfina (opiatowy środek przeciwbólowy). Ma to więc sens, że endorfiny są naturalnym środkiem przeciwbólowym Twojego organizmu. Ale czym one dokładnie są?

Endorfiny to grupa peptydów, które są produkowane przez przysadkę mózgową i centralny układ nerwowy i które działają na receptory opiatowe w mózgu. Te neuroprzekaźniki (czasami uważane również za hormony) działają na zwiększenie poczucia przyjemności i dobrego samopoczucia, a także na zmniejszenie bólu i dyskomfortu.

Czy zdarzyło Ci się kiedyś doświadczyć napływu endorfin? Zazwyczaj dzieje się to w odpowiedzi na konkretne wydarzenie, takie jak jedzenie określonej żywności, angażując się w formie ćwiczeń, angażując się w stosunki seksualne, w obliczu stresującej sytuacji, lub doświadczając czegoś fizycznie bolesnego.

Na przykład, jeśli biegałeś w lesie i skręciłeś kostkę, możesz doświadczyć wzrostu ilości endorfin, które pomogłyby Ci bezpiecznie opuścić las pomimo urazu.

Albo endorfiny mogą tłumaczyć, dlaczego grupa ludzi może podnieść ciężki pojazd z rannego pieszego po wypadku drogowym, kiedy w normalnych okolicznościach nie mogą sobie wyobrazić, że coś takiego zrobi.

Endorfiny są pomocnym, adaptacyjnym i naturalnym sposobem na utrzymanie nas z dala od uczuć bólu i skierowanie nas w stronę uczuć przyjemności. Bez twoich endorfin świat wydawałby się o wiele mniej kolorowy, a twoje dni wydawałyby się dłuższe i jakby brakowało ci „joie de vivre”.

Jakie są korzyści płynące z endorfin?

Endorfiny mogą mieć wiele pozytywnych efektów w odniesieniu do Twojego zdrowia i samopoczucia. Wyobraź sobie, że jesteś na wakacjach i jesteś ugryziony przez węża, ale nie czujesz bólu. Dlaczego miałoby to być? To ochronny efekt gwałtownego wzrostu ilości endorfin, który pozwoli Ci poradzić sobie ze stresem sytuacji.

Poniżej znajduje się lista niektórych z wielu korzyści płynących z endorfin.

  • Zmniejszona depresja
  • Zmniejszenie lęku
  • Zwiększona samoocena
  • Regulacja lub modulacja apetytu
  • Wzmocniona reakcja immunologiczna
  • Zmniejszenie bólu

Jak widać, korzyści płynące z endorfin są liczne. W rzeczywistości, regularne ćwiczenia, takie jak trening z umiarkowaną intensywnością przez 45 minut trzy razy w tygodniu, mogą być dobrą pierwszą opcją dla osób żyjących z lekką depresją.

Jakie są skutki stosowania endorfin o niskiej zawartości endorfin?
Z drugiej strony, jeśli nie masz wystarczającej ilości endorfin, możesz doświadczyć następujących efektów:

  • Zwiększona depresja
  • Zwiększony niepokój
  • Więcej huśtawek nastroju
  • Zwiększone bóle i bóle
  • Problemy z uzależnieniami
  • Problemy ze spaniem
  • Impulsywność

Wiemy również, że stres może osłabić Twoją zdolność do tworzenia endorfin, takich jak doświadczanie nadużyć na wczesnym etapie życia.

W jaki sposób zwiększa się ilość endorfin?
Co możesz zrobić, aby zwiększyć poziom swoich naturalnych endorfin? W przeciwieństwie do tego, co mogłoby się wydawać, nie musisz biegać w maratonie, aby uzyskać haj lub zrobić coś skandalicznego, aby zwiększyć poziom endorfin.

Prawdą jest, że treningi o wyższej intensywności wytwarzają więcej endorfin niż treningi o niższej intensywności, jednak istnieje wiele różnych sposobów na podbicie endorfin bez konieczności przekraczania linii mety po 26,2 mili.

Poniżej znajduje się lista prostych opcji, od których możesz zacząć od razu.

Jedzcie Ciemną Czekoladę

Lubisz czekoladę? Masz szczęście. Zjedzenie tylko kawałka gorzkiej czekolady może pomóc wzmocnić twoje endorfiny.

Ćwiczenie

Ćwiczenia o umiarkowanej intensywności1 mogą być pomocne w podniesieniu poziomu endorfin. Spróbuj uzyskać w ciągu 45 minut przynajmniej trzy razy w tygodniu.

Interkurs seksualny

Kiedy uprawiasz stosunki seksualne, twoje ciało uwalnia również endorfiny. Nie tylko uprawiasz ćwiczenia fizyczne, ale również tworzysz więź społeczną z drugą osobą.

Tworzenie lub słuchanie muzyki

Muzyka to nie tylko rozrywka; może ona poprawić samopoczucie i podnieść poziom endorfin.2

Tworzenie sztuki

Podobnie jak w przypadku tworzenia muzyki, tworzenie sztuki może być pomocne w podnoszeniu poziomu endorfin.

Taniec

Jeśli nie chcesz iść na bieg lub regularnie ćwiczyć, po prostu taniec wokół domu może również podnieść swoje endorfiny.

Odbierzcie akupunkturę

Istnieją pewne dowody, że otrzymanie akupunktury3 może pomóc w wychowaniu endorfin. Ma to sens, jeśli wziąć pod uwagę, że akupunktura będzie również stymulować receptory bólu.

Weź się w garść

Lubisz się śmiać? Pewnie jest ku temu dobry powód. Śmiech4 może również stymulować Twoje endorfiny, więc postaraj się każdego dnia dobrze się śmiać. Oglądaj zabawny program telewizyjny lub spędzaj czas z ludźmi, którzy sprawiają, że wybuchasz śmiechem.

Przetłumaczono z www.DeepL.com/Translator (wersja darmowa)

Utworzonych artykułów 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zacznij wpisywać wyszukiwane hasło powyżej i naciśnij Enter, aby wyszukać. Naciśnij ESC, aby anulować.

Wróć na górę